De senaste åren har det varit mycket frågor om huruvida stretching gör oss någon nytta eller inte samt om det är någon skillnad på att stretcha innan eller efter träning. Som tidigare gymnast har jag stor erfarenhet av stretching från ung ålder, jag har själv på senare år även börjat använda det som en avslappningsmetod samt för att få tillfälle att använda min kropp när det inte passar att träna för tillfället. 

Studier visar på att stretching har både en funktionell effekt på kroppens vävnader men även en direkt effekt på smärta genom att minska den. Det har även visat sig att det inte sker någon fysisk skillnad mellan att stretcha innan eller efter träning. Däremot kommer man vanligtvis längre i stretchen när kroppen är varm eftersom muskler, senor m.m. redan är varma, har god blodcirkulation och mjukare efter träning. Detta är något många tycker är skönare personligen men det som har effekt är inte NÄR du gör det utan ATT du faktiskt gör det. 

Jag använder stretching för att kunna träna i ett så stort rörelseomfång som möjligt med min kropp, vilket är ett personligt intresse. I övrigt ger jag stretching för människor som har en obalans i kroppen mellan kort- och lång muskulatur som då har börjat överkompensera för detta, vilket ger dem smärta. Jag använder det även i smärtlindrande syfte för att mina patienter ska få ett direkt avbrott från smärtan. Hur länge det håller i sig är olika men det krävs också att det görs regelbundet för att kroppen ska må bättre i sin helhet samtidigt som det ofta krävs tid för att uppskattas mentalt.

Många tycker ofta att det är jobbigt med stretch och undviker det, men man måste förstå att kropp och hjärna behöver tid för förändring, som med allt annat. Stretching kan dock absolut göras vid behov vid akut debuterande smärta med god effekt, men vid mer kroniska eller långvariga besvär brukar effekten öka då man gör det mer frekvent till en början. Stretching har bäst effekt initialt så tanken är att man gör det mycket i ett par veckor och sedan mindre ofta i ytterligare ett par veckor. Efter detta ligger vanligtvis fokus på andra metoder som blir effektivare och mer långvariga.